Od 15 marca 2018 r. bilans i rachunek zysków i strat trzeba przekazać do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wyłącznie elektronicznie. Wyjątkowo jeszcze za 2017 r. będzie można wysłać ich skany. Za rok – już tylko w formie JPK.

 

To rewolucja dla podmiotów, które składają swoje sprawozdania finansowe do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). 

Od tego dnia nie można już przekazać sprawozdania finansowego do sądowego rejestru na papierze. Zaczął bowiem obowiązywać wymóg przesyłania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 19e ust. 1 znowelizowanej ustawy o KRS).

Może być skan

Dotyczy to już sprawozdań za 2017 r., z tym że będzie je można przesłać w formie skanu. Jak to zrobić, wyjaśniło Ministerstwo Sprawiedliwości w odpowiedzi na pytania DGP:

„Od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., tj. w okresie przejściowym, trzeba będzie:

● sporządzić sprawozdanie finansowe tradycyjnie,

● po podpisaniu zeskanować je, tworząc elektroniczną kopię (skan),

● podpisać tę kopię zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy nowelizującej i

● zgłosić do repozytorium dokumentów finansowych”.

Spółki będą mogły przesłać skany swoich raportów za pośrednictwem nowego systemu teleinformatycznego, który Ministerstwo Sprawiedliwości udostępniło od 15 marca 2018 r.

– Umożliwia on bezpłatne zgłoszenie sprawozdań finansowych bezpośrednio do repozytorium dokumentów finansowych (RDF) – wyjaśniło MS.

Przedsiębiorcy będą też mogli nadal korzystać z dotychczasowego systemu elektronicznego przesyłania sprawozdań. Z tą jednak różnicą, że jest on płatny.

Jak podpisać skany

Przesyłane do KRS kopie dokumentów finansowych muszą być podpisane podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu – wyjaśniło MS, wskazując na art. 38 ust. 2 ustawy nowelizującej.

Jednolity plik kontrolny

Wprawdzie sprawozdania za 2017 r. trzeba już będzie przesyłać do KRS elektronicznie, ale zasady ich tworzenia na razie się nie zmieniają. Rewolucja nastąpi dopiero pod koniec roku, tj. od 1 października. Od tego dnia wejdzie w życie obowiązek:

– sporządzania sprawozdań finansowych wyłącznie elektronicznie i

– podpisywania ich kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP (do tego dnia sprawozdania mogą być podpisywane ręcznie, natomiast kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP muszą być podpisywane skany przesyłane do KRS).

Reasumując sprawozdania za 2018 r. będą musiały być już sporządzone w formie jednolitego pliku kontrolnego. Dokładną strukturę JPK określi minister finansów (podobnie jak w przypadku innych JPK, np. dotyczących ewidencji VAT).

Zmiana ta jest związana z nowelizacją ustaw o PIT, CIT i o rachunkowości (Dz.U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.).

Z sądu do skarbówki

Dane ze sprawozdań trafią z sądowego repozytorium do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. Oznacza to, że spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą już musiały przesyłać raportów do urzędów skarbowych. Wyręczy je w tym sąd.

Nadal do skarbówki będą trafiać roczne sprawozdania osób i podmiotów, które nie figurują w KRS. Odbędzie się to jednak inną drogą, bo będą one przesyłane elektronicznie, w formie JPK, do szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a nie jak obecnie do urzędów skarbowych.

Zobacz również:

Biegli rewidenci

W związku z elektronizacją sprawozdań od 1 października 2018 r. wprowadzone zostaną też zmiany do ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1089). Audytorzy będą musieli sporządzać sprawozdania z badania w formie elektronicznej oraz podpisywać je kwalifikowanym podpisem. Będzie to jednak dotyczyło tylko usług wykonywanych dla podmiotów wpisanych do KRS. 

 

infoRgrafika

żródło: księgowość Infor.pl